Den 1 juli 2021 inträdde en ny lag som är till för att stärka dig som konsument när det gäller säkerhet och rättigheter vid injektionsbehandlingar och kirurgiska ingrepp.

Har du tidigare gått till en legitimerad seriös behandlare kommer du förhoppningsvis inte märka någon större skillnad, men det är alltid bra att själv ha information om vad du kan förvänta dig efter att nya lagen träder i kraft 1 juli, 2021.

Behandlaren måste vara legitimerad som läkare, tandläkare eller sjuksköterska

Den som utför estetiska och medicinska behandlingar måste ha legitimation som läkare, sjuksköterska eller tandläkare från Socialstyrelsen.

Information, betänketid samt samtycke innan behandling

1. Information innan behandling

Du ska få information innan din behandling, skriftligen eller muntligen för att få chans att ställa alla frågor och funderingar samt få information om eventuella risker med behandlingen. Har du haft en konsultation och önskar göra samma behandling som under de senaste 6 månadern,a behöver du inte göra om den. Konsultationen är alltid kostnadsfri på Bellinikliniken och kan göras fysiskt eller via telefon. Du behöver inte genomgå behandlingen efter konsultationen om du inte vill.

2. Betänketid innan behandling

Efter konsultationen ska du som kund ges minst 48 timmars betänketid innan utförd behandling. Syftet är att du skall hinna fundera över den information du fått och genomföra behandlingen efter ett noggrant övervägande.

3. Samtycke till behandling

När du sen välkomnas till behandlingen måste du ge ditt godkännande till behandlingen genom skriftligt samtycke.

Vad måste finnas med i informationen som fås innan betänketiden:

• Vilken behandling som konsulterats och vilka likvärdiga behandlingar som finns
  • Pris
  • Förväntat resultat
  • Vilken patientförsäkring som tecknats för utövare och för verksamheten
  • Eventuella behov av fortsatt behandling
  • Kontaktperson vid ev komplikationer
  • Läkemedel/medel/substanser som används
  • Risker och biverkningar vid/efter behandlingen
  • Eftervård som bör efterföljas av dig som kund för att förhindra att det försämrat/uteblivet resultat eller komplikation
  • Information att verksamheten är anmäld till IVO och står under deras tillsyn

Åldersgräns

Du måste vara över 18 år för att få lov att genomföra en estetisk eller medicinsk behandling, trots målsmans godkännande.

Det är din legitimerade läkare/sjuksköterska/tandläkare som ansvarar för att kontrollera din ålder. Målsmans underskrift gäller inte.